Wednesday 5 October 2016

Merawat Rambut Gugur Menggunakan Bahan Tradisional




Antara punca rambut gugur adalah disebabkan perubahan hormon, penggunaan pencuci rambut yang tidak sesuai, usia dan lain-lain lagi. Berikut merupakan panduan untuk mengurangkan masalah ini dengan menggunakan bahan tradisional :- 

1. Kacang hijau
Selain dikatakan bagus untuk kulit, ia juga berfungsi merawat rambut. Anda perlu merendam kacang hijau semalaman, tapis kacang hijau dan ambil airnya. Sapu air tersebut ke seluruh kulit kepala dan urut perlahan. Amalkan tiga kali seminggu untuk kesan optimum.

2. Santan kelapa
Orang dahulu menggunakan santan kelapa untuk menghitam, melebat dan mengelak rambut gugur.
Caranya dengan mengambil santan pekat, kemudian sapu ke seluruh kulit kepala dan rambut, urut perlahan dan biarkan seketika sebelum dibasuh semula. Amalkan dua kali seminggu dan lihat hasilnya.

3. Minyak lavender
Sapukan minyak lavender pada rambut dan urut bahagian kulit kepala secara perlahan. Amalkan sekurang-kurangnya dua kali sebulan. Minyak lavender membantu menggalakkan pertumbuhan rambut dan mengurangkan rambut gugur.

4. Minyak kelapa dan zaitun
Campurkan satu sudu minyak zaitun dan satu sudu minyak kelapa. Sapukan ke seluruh bahagian rambut bermula dari kulit kepala. Urut kulit kepala perlahan kemudian tutup dengan plastik penutup rambut biarkan selama dua jam kemudian basuh rambut seperti biasa.

5. Makan makanan tinggi protein
Makanan tinggi protein sangat bagus untuk pertumbuhan rambut agar lebat, subur dan mengatasi masalah keguguran rambut. Makanan seperti ikan, ayam, telur, tauhu, tempe bukan saja melebatkan rambut tetapi mengelak kerosakan seperti rambut gugur dan bercabang.

6. Dadih
Dadih berfungsi mengatasi masalah rambut gugur dan rosak. Anda hanya perlu melumurkan ke seluruh bahagian rambut. Biarkan selama satu jam sebelum anda membasuh rambut. Amalkan sekurang-kurangnya dua kali seminggu.

No comments:

Post a Comment